HARI KIAMAT
Abul-Laits dengan sanadnya meriwayatkan dari Aisyah r.a. berkata: "Saya
tanya kepada Rasullullah s.a.w., Apakah yang cinta itu ingat pada
kekasihnya pada hari kiamat?" Jawab Rasullullah s.a.w.: "Adapun ditiga
tempat (masa) maka tidak ingat iaitu ketika ditimbang amal sehingga
diketahui apakah ringan atau berat, ketika menerima lembaran catatan
amal (suhuf) sehingga ia terima imma dari kanan atau dari kiri dan
ketika keluar dari neraka ular naga lalu mengepung mereka dan berkata
"Aku diserahi tiga macam: Orang mempersekutukan Allah s.w.t. dengan lain
Tuhan, dan orang yang kejam, penentang, zalim dan orang yang tidak
percaya pada hari kiamat (hisab), maka diringkus semua orang-orang yang
tersebut itu lalu dilemparkan semuanya dalam neraka jahannam, dan diatas
neraka jahannam itu ada jambatan yang lebih
halus dari rambut dan lebih tajam dari pedang, sedang dikanan kirinya bantolan dan duri-duri, sedang orang-orang yang berjalan diatasnya ada yang bagaikan kilat, dan bagaikan angin kencang, maka ada yang selamat, dan ada yang luka terkena bantolan duri, dan ada yang terjerumus muka kedalam neraka."
halus dari rambut dan lebih tajam dari pedang, sedang dikanan kirinya bantolan dan duri-duri, sedang orang-orang yang berjalan diatasnya ada yang bagaikan kilat, dan bagaikan angin kencang, maka ada yang selamat, dan ada yang luka terkena bantolan duri, dan ada yang terjerumus muka kedalam neraka."
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata:
Rasullullah s.a.w. bersabda: "Diantara dua kali tiupan sangkakala itu
jarak empat puluh tahun (Tiupan untuk mematikan dan membangkitkan
semula). Kemudian Allah s.w.t. menurunkan hujan air bagaikan mani orang
lelaki, maka timbullah orang-orang mati bagaikan timbulnya tanaman
(sayur-sayuran)."
Abul-Laits juga telah meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah
r.a. berkata: Rasullullah s.a.w. bersabda: "Ketika Allah s.w.t. telah
selesai menjadikan langit dan bumi, Allah s.w.t. menjadikan sangkakala
dan diserahkan kepada Malaikat Israfil, maka ia meletakkannya dimulutnya
melihat ke Arsy menantikan bilakah ia diperintahkan." Saya bertanya:
"Ya Rasullullah, apakah shur (sangkakala) itu?" Jawab Rasullullah
s.a.w.: "Bagaikan tanduk dari cahaya." Saya bertanya lagi: "Bagaimana
besarnya?" Rasullullah s.a.w. menjawab: "Sangat besar bulatannya, demi
Allah yang mengutuskanku sebagai Nabi s.a.w. besar bulatannya itu seluas
langit dengan bumi, dan akan ditiup hingga tiga kali iaitu pertama
Nafkhatul faza' (untuk menakutkan), Nafkhatus sa'aq (untuk mematikan)
dan Nafkhatul ba'ats (untuk menghidupkan kembali atau membangkitkan)."
Dalam riwayat Ka'ab hanya dua kali tiupan, iaitu mematikan dan
membangkitkan. Firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wa yauma yunfakhu
fafazi'a man fissamawati waman fil ardhi illa man sya Allah (Yang
bermaksud) Dan pada hari ditiup sangkakala maka terkejut takut semua
yang dilangit dan yang dibumi, kecuali yang dikehendaki oleh Allah.
(Surah Annamel : 87)
Dan pada saat itu tergoncangnya bumi, dan manusia bagaikan orang mabuk
sehingga ibu yang mengandung gugur kandungannya dan yang meneteki lupa
terhadap bayinya, dan anak-anak segera beruban dan syaitan-syaitan
laknatullah berlarian. Maka keadaan itu berlaku beberapa lama kemudian
Allah s.w.t. menyuruh Israfil meniup sangkakala kedua.
Firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wa nufikhafishshuri fasha'iqa man
fissamawati waman fil ardhi illa man sya Allah. Tsumma nufikha fihi
ukhra fa idza hum qiyamun yandhurun. (Yang bermaksud) Dan ketika ditiup
sangkakala maka matilah semua yang dilangit dan bumi kecuali yang
dikehendaki Allah, kemudian ditiup lagi, tiba-tiba mereka bangun dan
melihat. (Surah Azzumar : 68)
Mereka yang dikecualikan itu ialah roh orang-orang yang mati syahid,
Jibrail, Mika'il, Israfil dan Hamalatul arsyi serta Malaikatmaut,
sehingga ketika ditanya oleh Allah s.w.t: "Siapakah yang masih tinggal
dari makhlukKu?" Padahal Allah s.w.t. lebih mengetahui. Jawab
Malaikatmaut: "Ya Tuhan, Engkau yang hidup, yang tidak mati, tinggal
malaikat Jibril, Mika'il, Israfil, Hamalatul arsyi dan aku." Maka Allah
s.w.t. menyuruh Malaikatmaut mencabut roh mereka.
Riwayat Muhammad bin Ka'ab dari seorang dari Abu Hurairah r.a. berkata:
"Kemudian Allah s.w.t. berfirman: "Harus mati Jibril, Mika'il, Israfil
dan juga Hamalatul arsyi." Kemudian Allah s.w.t. bertanya: "Hai
Malaikulmaut, siapakah yang masih tinggal dari makhlukKu?" Jawab
Malaikulmaut: "Engkau Dzat yang hidup yang tidak akan mati, tinggal
hambamu yang lemah, Malikulmaut." Firman Allah s.w.t.: " Hai
Malaikulmaut, tidakkah kau mendengar firmanKu: "kullu nafsin dza'iqatul
maut. (Yang bererti) Tiap makhlukKu, Aku jadikan engkau untuk tugasmu
itu, dan kini matilah engkau." Maka matilah Malaikulmaut diperintah
mencabut nyawanya sendiri, maka ia sendiri, tiba-tiba ia menjerit, yang
andaikata waktu itu makhluk lain masih hidup nescaya mereka semua akan
mati kerana jeritan Malaikulmaut itu, lalu ia berkata: "Andaikan saya
mengetahui bahawa pencabutan roh itu seberat ini nescaya aku akan lebih
lunak ketika mencabut roh-roh orang mukmin." Kemudian matilah
Malaikulmaut dan tiada tinggal satupun dari makhluk Allah s.w.t.
Kemudian Allah s.w.t. berfirman kepada dunia yang rendah ini: "Dimanakah
raja-raja dan putera-putera raja, dimanakah raksasa-raksasa dan
putera-putera raksasa yang makan rezekiKu tetapi menyembah lainKu."
Kemudian Allah s.w.t. berfirman: "Limanil mulkil yaum? Lillahilwahidil
qahhar." (Yang bermaksud) Siapakah yang mempunyai hak milik pada hari
ini?. Pertanyaan ini tidak ada yang menjawab, maka Allah s.w.t. sendiri
menjawab: "hanya bagi Allah yang tunggal dan memaksa segala sesuatu."
Kemudian Allah s.w.t. menyuruh langit menurunkan hujan bagaikan air mani
lelaki selama empat puluh hari, sehingga air telah mengenang diatas
segala sesuatu setinggi hasta, maka Allah s.w.t. menumbuhkan makhluk
bagaikan tumbuhnya sayur-sayuran sehingga sempurna kerangka badannya
sebagaimana semula dahulu, kemudian Allah s.w.t. menyuruh (berseru):
"Hiduplah hai Israfil dan Hamalatularsyi." Maka hiduplah mereka. Lalu
Allah s.w.t. menyuruh Israfil meletakkan sangkakala dimulutnya, lalu
Allah s.w.t. menyuruh Israfil meniupnya untuk membangkitkan, maka
keluarlah roh-roh bagaikan lebah telah memenuhi angkasa antara langit
dan bumi, lalu masuklah roh itu kedalam jasad didalam hidung, maka bumi
mengeluarkan mereka.
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Saya pertama orang yang keluar dari
bumi." Dalam lain hadis: "Sesungguhnya Allah s.w.t. jika telah jika
telah menghidupkan Malaikat Jibrail, Mika'il, Israfil, maka mereka pergi
kekubur Nabi Muhammad s.a.w. membawa buraq dan perhiasan-perhiasan
syurga, maka terbuka bumi untuk Baginda Rasulullah s.a.w. dan ketika
melihat Jibril segera bertanya: "Ya Jibril, bagaimana ummatku? (Apakah
yang diperbuat oleh Allah s.w.t. terhadap ummatku?) Jawab Jibril:
"Terimalah khabar gembira, kerana kau pertama yang kuluar dari bumi."
Kemudian Allah s.w.t. menyuruh Israfil meniup sangkakala, tiba-tiba
serentak mereka bangkit melihat keadaan.
Abu Hurairah r.a meriwayatkan: "Maka keluarlah mereka dari kubur mereka
dalam keadaan telanjang bulat, menuju kepada Tuhan mereka , kemudian
berhenti disuatu tempat selama 70 tahun, Allah s.w.t. membiarkan mereka,
tidak melihat atau memutuskan keadaan mereka, mereka menangis sehingga
habis air mat, dan mengeluarkan darah dan peluh sehingga banjir sampai
kemulut, kemusian mereka dipanggil ke Mahsyar, mereka keburu-buruan
menuju panggilan itu, maka apabila telah berkumpul semua makhluk, jin,
manusia dan lain-lainnya, tiba-tiba terdengar suara yang keras dari
langit, maka terbuka langit dunia dan turun daripadanya sepenuh penduduk
bumi dari para Malaikat, dan mereka langsung berbaris, lalu bertanya:
"Apakah ada diantara kamu yang membawa perintah Tuhan untuk hidab?"
Dijawab: "Tidak ada." Kemudian turun ahli langit kedua dan berbaris
pula, kemudian turun prnduduk langit ketiga, dan seterusnya sampai
langit ketujuh, masing-masing berlipat dari yang sebelumnya dan semua
Malaikat itu melindungi penduduk bumi."
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata:
"Sesungguhnya Allah s.w.t. akan menyuruh langit dunia maka terbelah dan
mengeluarkan semua Malaikat yang ada didalamnya, maka turun semuanya dan
mengepung bumi dengan apa yang ada dibumi, kemudian langit kedua dengan
isinya, kemudian yang ketiga dengan isinya, kemudian keempat dengan
isinya, kemudian kelima dengan isinya, kemudian keenam dengan isinya
sehinggalah merupakan tujuh barisan Malaikat, setengahnya dikepung oleh
setangahnya, sehingga penduduk jika pergi kemana sahaja mereka mendapati
tujuh berisan Malaikat itu seperti mana firman Allah s.w.t.: "Ya
ma'syaral jinni wal insi inis tatha' tum an tanfudzu min
aqtharissamawati wal ardhi fan fudzu la tanfudzuna illa bisulthan."
(Yang bermaksud) "Hai para jin dan manusia jika kamu dapat menembus
langit dan bumi, maka silakan menembusnya. Dan kamu tidak akan
menembusnya kecuali dengan kekuatan."
Firman Allah s.w.t. lagi: "Wayauma tasyaqqaqussama'u bil ghomami
wanuzzilal malaikatu tanzila." (Yang bermaksud) "Dan pada hari
terbelahnya langit dengan awan, dan diturunkan para Malaikat dengan
seketika."
Abu Hurairah r.a. berkata: "Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: Allah s.w.t.
telah berfirman: "Hai para jin dan manusia, aku nasihatkan kepadamu,
sesungguhnya yang tercatat dalam lebaran hanya amalmu sendiri, kerana
itu siapa yang mendapatkan didalamnya kebaikan, hendaklah mengusapkan :
Alhamdulillah dan siapa yang mendapat lain dari itu, maka jangan
menyalahkan yang lain kecuali dirinya sendiri. Kemudian Allah menyuruh
jahannam, maka keluar daripadanya binatang yang panjang mengkilat gelap
lalu berkata-kata. Maka Allah berfirman: "Alam a'had ilaikum ya bani
Adama alla ta'budusy syaithana innahu lakum aduwwun mubin. Wa ani'buduni
hadza shiraatum mustaqim. Walaqad a adholla minkum jibilla katsiera
afalam takuni ta'qilun. Hadzihi jahannamullati kuntum tu'aduun. Ish
lauhal yauma bima kuntum takfurun. (Yang bermaksud) Tidak Aku telah
berpesan kepadamu: Jangan menyembah syaitan, sesungguhnya ia musuhmu
yang nyata-nyata. Dan sembahlah Aku. Inilah jalan yang lurus. Dan ia
telah menyesatkan ummat-ummat yang banyak dari kamu. Apakah kamu tidak
berakal (berfikir) dan menyedarinya. Inilah neraka jahannam yang telah
diancamkan (Peringatan) kepadamu. Masuklah kamu kini, oleh sebab
kekafiranmu."
Maka pada saat itu bertekuk lutut tiap-tiap ummat, sebagaimana firman
Allah s.w.t.: "Wa tara kulla ummatin jatsiyatan kullu ummatin tud'a ila
kitabiha." (Yang bermaksud) Disini kamu melihat tiap-tiap ummat (orang)
bertekuk lutut, tiap ummat dipanggil untuk menerima suratan amalnya."
Lalu Allah s.w.t. memutuskan pada semua makhlukNya. Dan antara
binatang-binatang buas atau ternak, sehingga kambing-kambing yang tidak
bertanduk diberi hak membalas kambing yang bertanduk, kemudian
diperintahkan menjadi tanah semua binatang-binatang itu. Dan disaat itu
orang kafir berkata: "Aduh sekiranya aku menjadi tanah." Kemudian Allah
s.w.t. memutuskan antara semua hambaNya.
Nafi' dari Ibn Umar r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w. bersabda:
"Manusia akan dibangkitkan kembali kepada Tuhan pada hari kiamat,
sebagaimana keadaan mereka ketika dilahirkan dari perut ibunya telanjang
bulat. Siti Aisyah berkata: "Laki perempuan berkumpul ya Rasullullah?
Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Ya." Siti Aisyah berkata: "Alangkah
malunya, kemaluanku dapat dilihat setengah pada setengahnya." Nabi
Muhammad s.a.w. sambil memukul bahu Aisyah bersabda: "Hai puteri dari
putera Abu Quhafah, kesibukan orang-orang pada saat itu tidak
memungkinkan akan melihat itu, orang-orang pada mengarahkan pandangan
kelangit, berdiri selama empat puluh tahun tidak makan, tidak minum, ada
yang berpeluh sampai tumit, sampai betis, sampai perut dan ada sampai
mulut, kerana lamanya berhenti, kemudian berdiri para Malaikat
mengelilingi arsy, lalu Allah s.w.t. menyuruh menyeruan nama fulan bin
fulan, maka semua yang hadir melihat-lihat orangnya, lalu keluar prang
itu untuk menghadapi Tuhan Rabbul A'alamin. Dan bila telah melihat
Rabbul A'alamin dipanggil orang-orang yang pernah dianiaya oleh orang
itu untuk diberikan dari hasanat kebaikannya kepada orang-orang yang
teraniaya itu, kerana pada saat itu tidak ada pembayaran dengan mas,
perak (dinar, dirham), maka orang-orang selalu menagih sehingga habis
hasanatnya, maka diambilkan dari dosa-dosa orang-orang yang dianiaya itu
untuk dipikulkan kepadanya, kemudian jika selesai semua maka
diperintahkan: "Kembali ketempatmu dalam neraka hawiyah (jahannam)
kerana pada hari ini tidak ada dhulum." (penganiyaan), sesungguhnya
Allah amat segera perhitunganNya. Maka pada saat itu tidak ada seorang
Malaikat yang muqarrab atau Nabi Rasul melainkan merasa bahawa tidak
akan selamat, kecuali jika mendapat perlindungan Allah s.w.t."
Mu'adz bin Jabal r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Laa
tazulu qadamaa abdin hatta yus'ala an arba. An umrihi fima afnaahu wa'an
jasadihi fima ablaahu wa'an ilmihi ma amila bihi wa'an maalihi min aina
iktasabahu wafima anfaqahu. (Yang bermaksud) Tidak dapat bergerak kaki
seorang hamba sehingga ditanya tentang empat: Umurnya digunakan apa
sampai habis. Dan badannya dalam apa ia rosakkan. Dan ilmunya apa ia
pergunakan (apakah diamalkan). Dan hertanya dari mana ia dapat dan
kemana ia keluarkan.
Ikrimah berkata: Seorang ayah akan memegang anaknya pada hari kiamat dan
berkata: "Saya ayahmu ketika didunia." Maka anak itu memuji kebaikannya
lalu ayah itu berkata: "Hai anak, kini saya berhajat kepada hasanatmu
yang sekecil dzarrah, kalau-kalau saya dapat selamat dengan itu dari apa
yang kau lihat ini." Jawab anaknya: "Saya juga takut dari apa yang kau
takutkan itu kerana itu tidak dapat memberikan kepadamu sedikitpun."
Lalu pergi kepada isterinya dan berkata kepadanya: "saya dahulu suamimu
didunia." Maka dipuji oleh isterinya, lalu berkata: "Saya ini minta
kepadamu satu hasanat, kalau-kalau saya boleh selamat dari apa yang kau
lihat ini." Jawab isterinya: "saya juga takut dari itu terhadap diriku
seperti engkau." Sepertimana firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wain
tad'u muts qalatun ila himliha laa yuhmal minhu syai'un walaukaana dza
qurba." (Yang bermaksud) "Dan orang keberatan pikulannya itu jika
memanggil lain orang untuk memikulkan sebahagian tidak akan dipikulkan
sedikitpun, meskipun yang dipanggil itu kerabat yang dekat."
Ibn Mas'ud berkata: Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang berbunyi: "Innal
kafir layul jamu biaroqihi walau ilaannar. (Yang bermaksud) Orang kafir
akan tenggelam dalam peluhnya kerana lamanya hari itu sehingga ia
berdoa: "Ya Tuhan, kasihanilah aku, meskipun masuk kedalam neraka."
Abu Ja'far meriwayatkan dengan sanadnya dari Ibnu Abbas r.a. berkata:
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tiada seorang nabi melainkan ia
mempunyai doa yang mustajab, dan semuanya sudah menggunakan doa itu
didunia, sedang saya masih menyimpan doa itu, untuk saya gunakan sebagau
syafa'at bagi ummatku pada hari kiamat. Ingatlah bahawa sayalah yang
terkemuka dari semua anak Adam dan itu bukan bangga, dan saya juga yang
pertama bangkit dari bumi, juga bukan kerana bangga, dan panji Alhamd
ditanganku pada hari kiamat yang dibawahnya ada Adam dan anak cucunya,
juga tidak bangga dengan itu. Pada kiamat kesukaran dan kerisauan
manusia akan bertambah dahsyat sehingga mereka datang pada Nabi Adam
a.s. dan berkta: "Hai Abulbasyar (Ayah dari semua manusia), berikan
syafa'atmu (bantuanmu) bagi kami dengan minta Tuhan, supaya segera
menyelesaikan kami ini. Jawab Adam: "Itu bukan bagian saya, saya telah
diusir keluar dari syurga kerana dosaku, dan kini aku tidak memikirkan
sesuatu kecuali diriku sendiri, lebih baik kamu pergi kepada Nuh a.s.
kerana ia sebagai Nabi yang pertama. Maka mereka pergi kepada Nuh dan
berkata: "Tolonglah kamu mintakan kepada Tuhan supaya lekas membebaskan
kami." Jawab Nabi Nuh a.s.: "Bukan bagianku, saya telah mendoakan
penduduk bumi sehingga tenggelam semuanya, dan kini tidak ada yang aku
fikirkan kecuali diriku sendiri, tetapi kamu lebih baik pergi kepada
Nabi Ibrahim a.s. Khalilullah. Maka pergilah mereka kepada Nabi Ibrahim
a.s. dan berkata: "Tolonglah kami disisi Tuhan supaya segera memutuskan
urusan kami." Jawab Nabi Ibrahim a.s: "Itu bukan urusanku sebab saya
telah dusta tiga kali. Rasulullah s.a.w. bersabda: " keriga-tiganya itu
kerana mempertahankan agama Allah iaitu ketika ia diajak keupacara
kaumnya, lalu ia menyatakan: "Inni saqiem (Sesungguhnya saya sakit),
kali kedua ketika berkata: "Bal fa'alahu kabiruhum hadza." (Yang
bermaksud) "Bahwa yang merosakkan berhala-berhala ini hanya ini lah yang
terbesar dan kali ketiga ketika isterinya akan diganggu oleh Raja yang
zalim, lalu ia berkata: "ini saudaraku." kerana itu kini tidak ada
sesuatu yang merisaukan hatiku kecuali bagaimana nasibku, tetapi kamu
pergi kepada Musa a.s sebagai Kalimullah yang langsung mendengar
firman-firman Allah. Maka mereka langsung pergi kepada Nabi Musa a.s.
dan berkata: "Tolonglah kami, gunakan syufa'atmu untuk mengadap Tuhan
supaya menyelesaikan urusan kami ini." Jawab Nabi Musa a.s.: "Itu bukan
urusanku, saya pernah membunuh orang tanpa hak, dan kini aku tidak
memikirkan kecuali nasib diriku, tetapi kamu pergi kepada Nabi Isa a.s.
Ruhullah dan Kalimatullah." Maka segera mereka pergi kepada Nabi Isa a.s
dan berkata: "Berilah jasa syafa'atmu. mintalah kepada Tuhan supaya
segera meringankan penderitaan kami ini." Jawabnya: "Saya telah diangkat
bersama ibuku oleh orang-orang sebagai Tuhan, dan kini tidak ada
sesuatu yang merisaukan aku kecuali urusanku sendiri, tetapi bagaimana
pendapatmu kalau ada barang terbungkus dan ditutup, apakah dapat
mencapai barang itu jika tidak dibuka penutupnya?" jawab mereka:
"Tidak.' Maka ia berkata: "Sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w. itu penutup
dari semua nabi-nabi, dan Allah telah mengampunkan baginya apa yang
lalu dan yang kemudian, lebih baik kamu pergi kepadanya.Maka datanglah
orang-orang itu kepadaku, lalu saya jawab kepada mereka: "Baiklah,
sayalah yang akan membantu sehingga Allah mengizinkan bagi siapa yang
dikehendakinya dan diredhainya, maka tinggal sekehendak Allah." Kemudian
bila Allah hendak menyelesaikan makhlukNya, maka ada seruan: "Dimanakah
Muhammad dan ummat-ummatnya?" Maka kamilah yang terakhir didunia, dan
yang pertama-tama hisabnya pada hari kiamat. Lalu aku berdiri bersama
ummat-ummatku, maka ummat-ummat itu membukakan jalan untuk kami,
sehingga ada suara, hampir saja ummat ini semuanya merupakan nabi-nabi,
kemudian aku maju kepintu syurga dan mengetukmnya, lalu ditanya:
"Siapakah itu?" Jawabku: "Nabi Muhammad Rasullullah." Lalu dibukakan dan
segera aku masuk dan bersujud kepada Tuhan serta memuja muji kepada
Tuhan dengan pujian yang belum pernah diucapkan oleh seorang pun
sebelumku, kemudian aku diperintah: Irfa' ra'saka wa qul yusina' wasai
tu'tha, wasy fa tusyaffa." (Yang bermaksud) Angkatlah kepalamu, dan
katakan akan didengar, dan mintalah akan diberikan syafa'atmu akan
diterima.". Maka saya memberikan syafa'atku pada orang-orang yang
didalam hatinya ada seberat semut (dzarrah) atau jagung dari iman
keyakinan disamping syahadat an la ilaha illallah wa anna Muhammad
Rasulullah."
Umar bin Alkhoththob r.a. ketika masuk kemasjid bertemu dengan Ka'bul
Ahbar sedang memberikan nasihat pada orang ramai, maka Umar berkata
kepadanya: "Berilah kami nasihat dan cerita-cerita yang dapat
menambahkan takut kepada Allah s.w.t." Maka Ka'bul Ahbar berkata:
"Sesungguhnya ada Malaikat-malaikat yang dijadikan oleh Allah s.w.t.
berdiri tegak tidak pernah membongkokkan punggung mereka, dan yang lain
sujud tidak pernah mengangkat kepalanya sehingga ditiup sangkakala, dan
mereka bertasbih: Subhanakallahumma wabihamdika ma abadnaaka haqqa
ibadatia wa haqqa ma yanbaghi laka an tu'bada. (Yang bermaksud) Maha
suci Engkau ya Allah dan segala puji bagiMu, kami tidak dapat beribadat
kepadaMu sepenuh ibadat yang layak kepadaMu, yang layak bagiMu untuk
disembah. Demi Allah yang jiwaku ada ditangannya, neraka jahannam akan
diperdekatkan pada hari kiamat lalu bergemuruh dan bila telah dekat ia
bergemuruh dengan satu suara dan disaat itu tidak ada seorang nabi atau
orang yang mati syahid melainkan ia bertekuk lutut jatuh, maka tiap
nabi, syahid atau siddiq hanya berdoa: "Ya Allah, saya tidak minta
kecuali keselamatan diriku sehingga nabi Ibrahim lupa pada Ismail dan
Ishak sambil berkata: "Ya Tuhan, aku khalilullah Ibrahim, dan pada saat
itu andaikan engkau, hai putera Khoththob mempunyai seperti amal tujuh
puluh nabi, nescaya kau mengira bahawa dirimu tidak akan selamat." Maka
menangislah semua yang hadir.
Ketika Umar melihat keadaan itu, lalu Umar berkata: "Hai Ka'ab, berikan
kepada kami khabar yang menggembirakan." Maka berkata Ka'ab:
Sesungguhnya bagi Allah s.w.t. ada 313 syari'ah, tidak seorang yang
menghadap kepada Allah s.w.t. dengan salah satu syari'at itu asal
disertai dengan Khalimah laa ilaha illallah melainkan pasti dimasukkan
oleh Allah s.w.t kedalam syurga demi Allah, andaikan kamu tahu besarnya
rahmat Allah s.w.t., nescaya kamu malas beramal. Hai saudara-saudara,
bersiap-siaplah menghadapi hari kiamat itu dengan amal yang soleh, dan
menjauhi ma'siyat sebab tidal lama kau akan menghadapi kiamat dan
menyesal tihadap masa hidupmu yang terbuang sia-sia, ketahuilah bahawa
bila kau mati bererti telah tiba hari kaimatmu, sebagaimana kata
Almughirah bin Syu'bah: "Kamu menantikan hari kiamat, padahal kiamatmu
ialah saat kematianmu."
Alqomah bin Qays ketika hadir janazah lalu ia berdiri diatas kubur dan
berkata: "Adapun hamba ini maka telah tiba kiamatnya, sebab seorang mati
maka melihat segala persoalan hari kiamat, iaitu syurga, neraka dan
Malaikat, dan ia tidak dapat berbuat suatu amal, maka ia bagaikan
seorang yang berada pada hari kiamat, dan ia akan bangkit pada hari
kiamat menurut keadaannya disaat matinya, maka sesungguhnya untung siapa
yang penghabisan amalnya kebaikan."
Abu Bakar Alwaasithi berkata: Keuntungan yang besar itu dalam tiga
perkara iaitu hidup, mati dan kiamat. Adapun keuntungan hidup iaitu bila
digunakan dalam taat kepada Allah s.w.t, dan keuntungan mati bila ia
mati dalam khalimat Syahadat iaitu Laailaha illallah dan keuntungan hari
kiamat bila bangkit dari kubur disambut dengan berita bahawa syurga
tersedia untuknya."
Yahya bin Mu'adz Arrazi ketika dibacakan dimajlisnya ayat yang berbunyi:
"Yauma nahsyurul muttqina ilarrahmani. Wa nasuqul mujrimina ila
jahannama wirda." (Yang bermaksud) "Pada hari kiamat itu Kami akan
menghantar orang yang taqwa menghadap Arahman (Allah s.w.t.)
berkenderaan, sedang orang-orang yang durhaka Kami iring keneraka
berjalan kaki dan merasa haus."
Lalu ia berkata: "Tenang-tenanglah hai manusia, kamu kelak akan
dihadapkan kepada Allah s.w.t. berduyun-duyun, dan menghadap pada Allah
s.w.t. satu persatu, dan akan ditanya semua amalmu secara terperinci
kalimat demi kalimat, sedang para wali dihantar menghdap pada Allah
s.w.t. berkenderaan, dan orang-orang yang durhaka didorong keneraka
jahannam berbondong-bondong, dan semua akan terjadi bila bumi telah
dilenyapkan, dan tiba Tuhanmu sedang Malaikat berbaris-baris, dan
dihidangkan jahannam sebagai ancaman. Saudara-saudaraku, berhati-hatilah
kamu dari kengerian sehari yang perkiraannya sama dengan lima puluh
ribu tahun (didunia), hari yang mengetarkan, duka cita dan menyesal.,
itulah hari yang besar, hari bangkitnya semua manusia untuk menghadap
kepada Rabbul Alamien, hari perhitungan dan pertimbangan dan pertanyaan,
hari kegoncangan, yang pasti, yang menakutkan, hari kebangkitan, hari
dimana tiap manusia akan melihat apa yang telah dilakukannya. Hari
dimana semua manusia dalam berbagai bentuk akan melihat amal
perbuatannya, hari dimana wajah manusia putih berseri-seri dan lain
wajah hitam, hari dimana seseorang tidak dapat menolong kerana lainnya,
dan tidak berguna segala tipu daya, hari dimana seorang ayah tidak dapat
membantu anaknya sedikit pun, hari dimana bahayanya bertebaran meluas,
hari dimana tidak diterima uzur orang-orang yang zalim dan tetap mereka
mendapat kutukan (laknat) serta siksa yang keji, pada hari dimana tiap
manusia harus mempertahankan dirinya sendiri, pada hari dimana tiap ibu
akan lalai terhadap bayi yang disusuinya, bahkan tiap ibu yang
mengandung akan menggugurkan kandungannya dan orang-orang bagaikan orang
mabuk tetapi tidak mabuk kerana minum arak, hanya kerana ngerinya
siksaan Allah s.w.t. yang sangat keras."
Muqatil bin Sulaiman berkata: "Makhluk akan berdiri menanti pada hari
kiamat selama seratus tahun, tenggelam dalam peluhnya sendiri dan
seratus tahun dalam kegelapan mereka bingung sedang seratus tahun lagi
sibuk bagaikan gelombang mengajukan tuntutan kepada Tuhan. Sesungguhnya
hari kiamat itu sekira lima ribu tahun, tetapi bagi seorang mukmin yang
ikhlas bagaikan sesaat, kerana itu wahai orang yang sihat akal hendaklah
sabar terhadap penderitaan dunia dalam melaksanakan taat kepada Allah
s.w.t. untuk memudahkan bagimu segala kesukaran-kesukaran hari kiamat."
HARI KIAMAT
Reviewed by Kakang Prabu
on
14.07.00
Rating:
Tidak ada komentar